søndag 6. mars 2011

Fastelavensboller

Ok, litt vel sent - men jeg måtte bare dele denne oppskriften jeg testet ut i dag.
Den er et forsøk på å lage store fluffy boller ved å "jukse" litt med å legge de i form.
Formen er kjøpt på Clas Ohlson til 69,-


Til 5 boller:

285gr Toro Kakemiks
50 gr sukker
1 ts xantangummi
2 dl havremelk
4 ss soft melkefri margarin
1 ts kardemomme
1/2 pakke gjær

Ha alt det tørre i en bolle. Smelt margarinen og ha i havremelken - varm den til det er lunkent.

Kjør i maskinen - eller rør godt sammen, det er såpass små mengder at du nok fint kan røre for hånd.

Deigen skal være godt klissete:

Ta en skje eller slikkepott og fordel deigen i 5 former. Det kan lønne seg å dyppe skjeen i litt vann mellom hver gang.
Når du har fordelt all deigen, dypp skjeen i vann igjen og glatt ut deigen så overflaten er glatt og fin.

Dekk til formen og sett til heving et lunt sted, f.eks. baderomsgulvet, i 50 minutter. Deigen skal altså ikke heve før du har den i formene.

Forvarm ovnen til 220C.
Pensle bollene med egg eller litt nøytral olje for å få litt farge på de.

Stek midt i ovnen i ca 20 minutter.
La de avkjøle på rist.

Pisk havrekremfløte og litt vaniljesukker, del bollene i to og ha krem og syltetøy inni.
Jo mer krem og syltetøy jo bedre... MRK! Tåler du melk smaker jo alt hakket bedre med smør, melk og fløte...
Nyt :)




2 kommentarer:

  1. Jeg lagde perfekte fastelavensboller i år som ikke smakte annerledes enn vanlige, i følge mine gjester. Brukte bare Mixwell Kaffebrødmix og tilsatt rosiner.

    SvarSlett
  2. Godt du likte den, selv takler jeg ikke smaken av Mixwell Kaffebrødmix. Det er noe med aromaen de har i melblandingen som jeg ikke klarer

    SvarSlett