søndag 12. desember 2010

St. Lucia og Lussekattene

I morgen er det Lucia, og dette innlegget burde sånn sett ha kommet litt før, så dere hadde mulighet til å lage disse klare på forhånd.
Nuvel, julestria har tatt meg og jeg har derfor ikke bakt de før i dag selv...

Lussekatter skal i følge Wikipedia ikke være kalt opp etter Lucia, men etter Lucifer. Det var gode boller til snille barn, farget knallgule med safran for å holde Lucifer selv borte. Og det er nok mer tilfeldig enn med hensikt at de forbindes kun med 13 desember.

Så bollene har definitivt en viktig misjon, selv på andre dager enn St. Lucia...

Oppskriften jeg bruker her har jeg fått av en venn - som jeg tror har funnet den i en svensk bok.
Men jeg har justert ned mengden safran - som er kraftig på smak.


Glutenfrie Lussekatter:

75gr smør el margarin
2 dl melk el havremelk
1 pk gjær
1 dl kesam el soyarømme
1 dl sukker
1 egg (kan erstattes med 2 ss vann, 1 ss olje, 1 ts maisenna)
0,25 gr Safran
1 krm salt
500 gr Semper Lavproteinmiks

Smelt smør, hell i melken og la det bli lunkent.
Smuldre og rør ut gjæren i melken - eller tilsett tørrgjær sammen med sukkeret.

Tilsett kesam, sukker, egg, safran og salt.
Arbeid inn melet i blandingen - gjerne i en kjøkenmaskin.
Som alltid, baker du glutenfritt - ikke hell alt melet oppi med en gang, hold 1/5 tilbake og vurder etterhvert. I dag brukte jeg ca 100 gr mer mel enn oppskriften tilsier - pluss mel til utbaking. Sist litt mindre...

La deigen heve under plast til dobbelt størrelse (ca 30 min).
Trill deigen ut til en pølse og del den i 14-16 emner 

Trill så hvert emne til en tykk pølse og form den til en S

Pynt med rosiner og la etterheve lunt i ca 30 minutter.
Sett ovnen på 250C

Pensle lussekattene med egg - eller nøytral olje om du ikke tåler/vil bruke egg - og stek midt i ovnen i ca 7 minutter.

Prøv å la være å spise opp alle sammen så du har til dagen etterpå - men det er vanskelig...


God feiring!

2 kommentarer:

  1. Spennende! HAr du prøvd å bake dem med en mix uten hvetestivelse? Og hvordan blir i så fall resultatet da?

    SvarSlett
  2. Jada, det har jeg flere ganger :)
    De blir mer kompakte, men som nystekte er de veldig gode. Og gir du de en runde i ovnen etter nedfrysing er de og gode.

    SvarSlett