søndag 19. februar 2012

Hvetefrie Boller

Fastelaven er over, men jeg måtte selvsagt nok en gang se om jeg kom nærmere den ultimate bolleoppskriften til eget bruk. Så kan man heller huske på den til neste år, eller nyte som vanlige boller i mellomtiden.

I år har jeg latt meg inspirere av Morten Schakenda sin hvetebolleoppskrift. Han har igjen latt seg inspirere av Åpent Bakeri sin oppskrift...

500 gr Schär Mix B
500gr Schär Mix C
150 gr sukker
7 dl havremelk - eller H-melk/soyamelk...
3 ss fiberhusk
15 gr salt
15 gr kardemomme
1 egg (skoldede linfrø - "veganereggehvite" kan brukes som erstatning)
50 gr gjær.
150 gr smør/melkefri margarin i terninger

Rør gjæren ut i kald væske. Pisk fiberhusk inn i væsken. La det svelle i et par minutter.
Ha oppi mel, sukker, kardemomme og salt og rør godt sammen.
Jeg lot kjøkkenmaskinen gå i 5 minutter.

Ha oppi margarin/smøret og bland godt igjen til margarinen er eltet inn i deigen.
Igjen lot jeg kjøkkenmaskinen gå i 5 minutter
Dekk til bakebollen med plast og håndkle og la den stå i romtemperatur og heve til dobbelt størrelse.
Det tok ca 3 timer hos meg.
Rull ut bolleemner i ønsket størrelse, jeg prøvde noen store og noen middels store.
Glutenfrie deiger har en tendens til å sige ut under heving, så vanligvis anbefaler jeg at man ruller bollene til runde baller heller enn å klappe de litt ned. Men i dag ville jeg lage fastelavensboller, og da er det jo enklere med lave boller.
Legg de på stekebrett dekket med bakepapir, og sett brettet til etterheving. Pass på å dekke bollene med plast så de ikke tørker ut, det hindrer hevingen.
 La de heve til dobbelt størrelse. Så tar du og pensler bollene med egg - eller sukkervann om du skal lage eggefritt. Pensling er kosmetisk, naturlig glutenfri bakst er i utgangspunktet veldig blek, så pensling får bakeverket til å se bedre ut.

Sett bollene til steking i ca 15 minutter i ovn oppvarmet til 200C.
Så er det bare å la bollene kjøle seg litt ned og så servere med syltetøy og krem - eller spises som vanlige boller. 



Jeg er spent på hvordan resultatet blir etter nedfrysing i noen dager, men varme var de helt himmelske. Helt avkjølte var de gode, men litt "svampaktige" som glutenfri bakst kan bli. Kommer definitivt til å bruke denne oppskrifte igjen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar